Diversitatea lingvistică

 

Diversitatea lingvistică: o resursă prețioasă pentru Europa și

rolul crucial al profesorilor de limbi străine

 

Diversitatea lingvistică este una dintre cele mai prețioase comori ale Uniunii Europene. Depășind o simplă caracteristică, ea reprezintă un motor pentru coeziune socială, inovație și prosperitate. Crearea unui mediu unde plurilingvismul este celebrat și încurajat este nu doar un deziderat, ci o necesitate strategică. Acest mediu ar trebui să faciliteze învățarea, studiul și munca, asigurându-se că vorbitorii tuturor limbilor sunt bineveniți și că oportunitățile de a învăța limbi străine sunt la îndemâna oricui.

Expunerea la diversitatea lingvistică încurajează cetățenii să adopte atitudini pozitive față de multilingvism, față de învățarea limbilor străine și, implicit, față de alte culturi. Este crucial ca această diversitate să cuprindă și limbile "regionale", "minoritare" și "ale migranților", recunoscându-le valoarea și contribuția la patrimoniul cultural european. Astfel, fiecare voce lingvistică este validată, iar orizonturile culturale ale cetățenilor se extind.


Profesorii de limbi străine: pilonii unei societăți multilingve

În acest peisaj lingvistic bogat, profesorii de limbi străine din toate sectoarele educației și formării joacă un rol vital. Ei nu sunt doar transmițători de cunoștințe, ci adevărați arhitecți ai unui mediu propice învățării limbilor. Prin pasiunea și dedicarea lor, cadrele didactice pot inspira cursanții să transforme școlile, liceele și chiar propriul lor mediu de viață în spații unde limbile străine sunt prezente și active. Ei îi pot încuraja pe elevi și studenți să se implice activ în acest proces, să ia decizii legate de învățarea limbilor și să devină promotori ai multilingvismului.


Crearea unui cadru favorabil învățării limbilor străine: o responsabilitate comună

Un mediu care încurajează multilingvismul se construiește prin eforturi comune, la diferite niveluri ale societății:

  • În comunitate: Programele de înfrățire a orașelor, turismul și proiectele transfrontaliere sunt excelente ocazii pentru a demonstra și a celebra diversitatea lingvistică. Locații precum bibliotecile, cinematografele și gările pot deveni adevărate hub-uri multilingve, oferind materiale și evenimente în diferite limbi.
  • La școală: De la coridoarele decorate cu informații în mai multe limbi, la panourile de informații și activitățile culturale (spectacole, târguri, serbări), școlile pot reflecta Europa multilingvă și multiculturală în care trăim.
  • La liceu sau universitate: Studenții bilingvi, cei care participă la schimburi de experiență (precum programul Erasmus) ar trebui să fie încurajați să-și aducă contribuția la vizibilitatea multilingvismului. Ei pot fi mentori pentru alți studenți sau pot organiza evenimente culturale și lingvistice.
  • La locul de muncă: Implementarea indicatoarelor multilingve, oferirea de oportunități și resurse pentru învățarea limbilor străine (cursuri, aplicații) și, nu în ultimul rând, recunoașterea competențelor lingvistice ale angajaților pot crea un mediu de lucru stimulant și deschis către diversitate.
  • Acasă: Familiile bilingve și multilingve, prietenii și vecinii oferă ocazii prețioase de a auzi și exersa diverse limbi în mod natural. De asemenea, o metodă simplă și eficientă de a exersa și dezvolta strategii de înțelegere este vizionarea filmelor sau a programelor de televiziune cu subtitrare în limba originală sau într-o altă limbă pe care dorim să o învățăm.

În concluzie, investiția în crearea unui cadru favorabil învățării limbilor străine nu este doar o investiție în educație, ci o investiție în viitorul prosper și unit al Uniunii Europene. Împreună, putem face ca multilingvismul să devină nu doar o realitate, ci și o sursă de inspirație și progres pentru toți cetățenii.

                                         Prof. Violeta-Hortensia Solomon        

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inovație și creativitate în activitățile remediale

Basmele, ca exerciţiu de imaginaţie

Succes pe linie al micilor fotbaliști ai Școlii Gimnaziale Nr 21 din Sibiu