TABLOUL REPREZENTATIV, prof. consilier școlar Adela Ioana Crețu

 

TABLOUL REPREZENTATIV

 

 

Profesor consilier școlar Adela Ioana Crețu 

Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Sibiu

 

 

Atunci când Albert Einstein  spunea  ”creativitatea este distracția inteligenței”, atingea latura ludico-rațională a creativității care ne motivează să descoperim atât utilitatea demersului inovativ cât și satisfacţia de a avea un produs finit original.


Creativitatea este un concept ce se poate regăsi în toate ramurile sociale. Putem vorbi de creativitatea artistică, de creativitate în desfăşurarea actului didactic, de crearea unui nou produs sau de creativitate în relațiile interumane. Având în vedere produsele mai mult sau mai puţin materiale ale creativităţii, putem afirma faptul că a fi creativ este o calitate ce ne face viaţa mai frumoasă şi mai uşoară.


Braian Clegg și Paul Birch identifică cinci căi de stimulare a creativității: cultura, tehnicile specifice, dezvoltarea personală, energia mentală și amuzamentul.


Sternberg şi Davidson au elaborat în anul 1995 o teorie privind creativitatea, susţinând că ”procesul creaţiei este echivalent cu fenomenul insight-ului (inspiraţie, iluminare), insight care poate fi de două feluri: convergent şi divergent. În cazul insight-ului convergent se face legatura între fenomene fără legătură aparentă, insight-ul divergent se manifestă atunci când se găsesc mai multe explicaţii la un fenomen. Reţinem faptul că insight-ul este cea mai importantă componentă a creaţiei.

Tehnica ”Tabloul reprezentativ”, pe care o propunem este un mod de stimulare a procesului creativ prin intermediul insight-ului convergent. Este o metodă specifică de dezvoltare a creativității ce poate atinge laturile culturii, dezvoltării personale sau amuzamentului.

”Tabloul reprezentativ” este o tehnică adaptată din psihoterapie și are la bază constituirea unui colaj care reprezintă o ”metodă prin care se stimulează creativitatea copilului, dexteritatea manuală, orientarea spațială, atenția şi nu în ultimul rând comunicarea”. El se realizează în jurul unei teme date, prin conexiuni realizate între decupaje, astfel încât să rezulte un tot unitar cu o semnificație aparte și poate fi folosit ca o activitate individuală sau de grup.

Materialele necesare:  

- decupaje cu imagini sau titluri din publicații media sau publicitare;

- carton, lipici, carioci și culori.

Momentele activității:

  • Pasul 1: Pregătirea activității prin decuparea, în prealabil, de mesaje imagistice și lingvistice cât mai diversificate de către îndrumătorul activității.
  • Pasul 2: Elevul/elevii alege/aleg un număr de decupaje considerate cele mai interesante.
  • Pasul 3: Se anunță şi se discută tema tabloului, evidenţiindu-se aspecte de dezvoltare personală, ale unei valori morale, de comportament sau chiar ale unei discipline școlare.
  • Pasul 4: Se realizează colajul prin combinarea mesajelelor într-un ”Tablou reprezentativ” pentru tema propusă. Coordonatorul activității va stabili dacă se vor folosi în colaj toate mesajele alese (în cazul în care participanții sunt foarte creativi) sau va lăsa la latitudinea fiecăruia.
  • Pasul 5: Prezentarea lucrării de către elevi, subliniindu-se atât sensurile atribuite decupajelor cât și relaționările dintre ele.



          Tehnica ”Tabloul reprezentativ” evidențiază afirmația lui D.W. Winnicott conform căreia “procesul de creaţie este mai important decât produsul finit”, constituindu-se într-un instrument de dezvoltare a flexibilității gândirii elevului, centrat pe insight-ul convergent al procesului creativ.

 

 

Bibliografie:

1.     Clegg Brian, Brich Paul, Creativitatea, Editura Polirom, Iași, 2003;

2.     Gheorghe Maria, Mastan Bruno, Ghid de bune practici - Tehnici creative, Editura Vanemonde, București, 2005;

3.     http://www.rasfoiesc.com/educatie/psihologie/CREATIVITATEA45.php.



 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inovație și creativitate în activitățile remediale

Basmele, ca exerciţiu de imaginaţie

Succes pe linie al micilor fotbaliști ai Școlii Gimnaziale Nr 21 din Sibiu