TABLOUL REPREZENTATIV, prof. consilier școlar Adela Ioana Crețu
TABLOUL REPREZENTATIV
Profesor consilier școlar Adela Ioana Crețu
Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Sibiu
Atunci când Albert
Einstein spunea
”creativitatea este distracția
inteligenței”, atingea latura ludico-rațională a creativității care ne motivează
să descoperim atât utilitatea demersului inovativ cât și satisfacţia de a avea
un produs finit original.
Creativitatea este un concept ce se poate regăsi în
toate ramurile sociale. Putem vorbi de creativitatea artistică, de creativitate
în desfăşurarea actului didactic, de crearea unui nou produs sau de
creativitate în relațiile interumane. Având în vedere produsele mai mult sau
mai puţin materiale ale creativităţii, putem afirma faptul că a fi creativ este
o calitate ce ne face viaţa mai frumoasă şi mai uşoară.
Braian Clegg și Paul Birch identifică cinci căi de
stimulare a creativității: cultura, tehnicile specifice, dezvoltarea personală,
energia mentală și amuzamentul.
Sternberg şi Davidson au elaborat în anul 1995 o teorie privind creativitatea,
susţinând că ”procesul creaţiei este echivalent cu fenomenul insight-ului
(inspiraţie, iluminare), insight care poate fi de două feluri: convergent şi
divergent. În cazul insight-ului convergent se face legatura între
fenomene fără legătură aparentă, insight-ul divergent se manifestă
atunci când se găsesc mai multe explicaţii la un fenomen”. Reţinem faptul că insight-ul este cea mai
importantă componentă a creaţiei.
Tehnica ”Tabloul reprezentativ”, pe care o propunem este
un mod de stimulare a procesului creativ prin intermediul insight-ului
convergent. Este o metodă specifică de dezvoltare a creativității ce poate
atinge laturile culturii, dezvoltării personale sau amuzamentului.
”Tabloul reprezentativ” este o tehnică
adaptată din psihoterapie și are la bază constituirea unui colaj care
reprezintă o ”metodă prin care se stimulează creativitatea copilului,
dexteritatea manuală, orientarea spațială, atenția şi nu în ultimul rând
comunicarea”. El se realizează în jurul unei teme date, prin conexiuni
realizate între decupaje, astfel încât să rezulte un tot unitar cu o
semnificație aparte și poate fi folosit ca o activitate individuală sau de
grup.
Materialele necesare:
- decupaje cu imagini sau titluri din publicații media sau publicitare;
- carton, lipici, carioci și culori.
Momentele activității:
- Pasul 1: Pregătirea activității prin decuparea, în prealabil, de mesaje imagistice și lingvistice cât mai diversificate de către îndrumătorul activității.
- Pasul 2: Elevul/elevii alege/aleg un număr de decupaje considerate cele mai interesante.
- Pasul 3: Se anunță şi se discută tema tabloului, evidenţiindu-se aspecte de dezvoltare personală, ale unei valori morale, de comportament sau chiar ale unei discipline școlare.
- Pasul 4: Se realizează colajul prin combinarea mesajelelor într-un ”Tablou reprezentativ” pentru tema propusă. Coordonatorul activității va stabili dacă se vor folosi în colaj toate mesajele alese (în cazul în care participanții sunt foarte creativi) sau va lăsa la latitudinea fiecăruia.
- Pasul 5: Prezentarea lucrării de către elevi, subliniindu-se atât sensurile atribuite decupajelor cât și relaționările dintre ele.
Tehnica
”Tabloul reprezentativ” evidențiază afirmația lui D.W. Winnicott conform căreia “procesul
de creaţie este mai important decât produsul finit”,
constituindu-se într-un instrument de dezvoltare a flexibilității gândirii
elevului, centrat pe insight-ul convergent al procesului
creativ.
Bibliografie:
1. Clegg Brian, Brich Paul, Creativitatea, Editura
Polirom, Iași, 2003;
2. Gheorghe Maria, Mastan Bruno, Ghid de bune practici
- Tehnici creative, Editura Vanemonde, București, 2005;
3. http://www.rasfoiesc.com/educatie/psihologie/CREATIVITATEA45.php.
Comentarii
Trimiteți un comentariu