Toleranța în povești - prof. consilier școlar Adela Ioana Crețu
Toleranța în povești
Prof.
cons. șc. Crețu Adela Ioana
Centrul
Județean de Resurse și Asistență Educațională Sibiu
Chris Prentiss în cartea sa Zen și arta fericirii propune un punct de vedere foarte interesant
despre comportamentul uman: ”Îți creezi lumea prin așteptări și îți poți
influența viitorul prin felul cum reacționezi în fața prezentului”, plecând de
la această idee putem analiza relețiile interumane ținând cont de percepțiile
și manifestările pe care oamenii le au în raport
cu semenii lor.
Toleranța este o
tranzacție psihologică care pune în
valoare așteptări realiste cu privire la ceilalți, așteptări care se
concretizează în comportamente dezirabile prin evidențierea importanței
celorlalți și nu prin etichetarea sau blamarea lor.
Dar ce înseamnă de fapt așteptări realiste? Când folosesc
sintagma așteptări realiste fac
referire la:
·
atitudinea
îngăduitoare față de cel cu care relaționăm
·
respectarea
părerii celuilalt chiar dacă nu suntem de acord cu observațiile lui
·
modul
flexibil de a percepe o situație
problematică într-o relație astfel încât să identifici mai multe alternative de
depășire a obstacolului
·
acceptarea
faptului că nevoile celuilalt sunt diferite de ale mele
În concluzie a avea așteptări
realiste este un mod de a relaționa plecând de la premiza că suntem
diferiți, că e normal să fim diferiți și acceptând această realitate putem
depăși barierele comunicării renunțând la atitudini marcate de intoleranță,
adică de jocul psihologic de control și de subminare a ceiluilat.
Toleranța nu este un bun
înăscut, este o trăsătură de caracter care trebuie educată, practicată ca apoi
printr-un proces de internalizare să devină parte a ființei și astfel concentrarea
într-o relație să se axeze pe așteptări realiste.
Deoarece pentru oameni
”caracterul este un arc cu ajutorul căruia tragem săgețile viitorului” (Chris
Prentiss), părinții și profesorii au datoria să își propună să dezvolte această
trăsătură de caracter prin atitudinea lor dar și prin tehnici concrete adaptate
vârstei copiilor.
Plecând de la această
nevoie de tehnici concrete prezint mai jos o poveste creată special pentru
elevi de vârste cuprinse între 6 și 10 ani, poveste care își propune să îi
sensibilizeze pe copii cu privire la importanța acceptării diferențelor dintre
oameni.
Familia oițelor
înțelepte
A fost odată un ţăran care s-a dus în
târg de unde şi-a cumpărat o mieluţă, pe care a botezat-o Bea şi un berbecuţ,
căruia i-a spus Bi.
Ajuns acasă, le-a găsit loc în staulul
călduţ, lângă celelalte oi. La început, cei doi îşi vedeau fiecare de treaba
lui, berbecul jucându-se cu fraţii săi iar oiţa cu suratele ei. Aşa e normal să
se comporte tinerii, fiecare să-şi petreacă timpul cu cei asemeni lui.
Timpul a trecut repede şi Bi a început
să observe că Bea devenise o oiţă oacheşă, aşa că şi-a făcut curaj şi s-a
apropiat de ea:
-
Bună! Pe mine mă cheamă
Bi, pe tine?
-
Bea, şi sunt o oiţă
veselă, căruia îi place mult să povestească.
Aşa
au început cei doi să povestească şi să
petreacă tot mai mult timp împreună. S-au cunoscut mai bine, au ajuns să
se placă tot mai mult, s-au îndrăgostit unul de celălalt, iar într-o zi, Bi a
cerut-o în căsătorie. Astfel, din prieteni au devenit soţ şi soţie, iar cei doi
formau acum o familie fericită, în care, împărţeau nu numai timpul şi fericirea
dar şi responsabilităţile casei. Bea era mândră de laptele care-l dădea
ţăranului iar Bi era un adevărat protector al tinerei sale soţii.
După un timp, din
dragostea lor s-au născut doi mielușei. Acum, familia cuprindea 4 membrii: mama
Bea, care se îngrijea de toate cele
trebuincioase casei, pe lângă serviciul de a răsplăti cu lapte fermierul; tata
Bi, care proteja familia în faţa celorlalte animale din ogradă şi împreună cu
mama se ocupa de educaţia copiilor. Îi învăţau pe copii cum trebuie să se
comporte, cum să devină nişte adulţi sănătoşi, toleranți şi civilizaţi. Copiii
, mielul Mi mergea la şcoală iar mieluţa Mia la grădiniţă.
Toate lucrurile
decurgeau bine în tânara familie. Copii erau ascultători, când erau acasă nu
ieşeau din cuvântul părinţilor, la şcoală şi grădiniţă erau atenţi, silitori şi
respectau dascălii, iar celorlalți colegi încercau să le descopere calitățile.
În clasa lui Mi a venit
într-o zi un coleg nou, puţin mai deosebit. Era Muflon, de care copiii au
început imediat să râdă jignindu-l, pentru că nu era domestic, ci, un miel
sălbatic şi nici nu se descurca foarte bine la şcoală. Doar Mi s-a împotrivit,
spunându-le colegilor că fiecare fiinţă are ceva bun şi nu e frumos să faci
glume pe seama altora numai pentru faptul că sunt diferiţi.
Ca să fie şi mai
convingător, Mi le-a povestit colegilor săi o întâmplare petrecută cu câteva
zile în urmă, când el şi sora sa mai mică, nu s-au întors acasa de la şcoală pe
poteca obişnuită, pe care o cunoşteau
atât de bine. Li s-a părut mai interesant să facă un ocol prin marginea pădurii,
uitând complet de sfaturile părinţiilor de a nu se abate de la drum.
Cine credeţi că îi
pândea imediat ce s-au apropiat de pădure? Tocmai lupul cel rău care începea
să-şi facă planuri pentru masa de prânz. Mieluţii erau în mare primejdie, se
îndreptau direct către gura lupului, în timp ce tatăl lor, îngrijorat că
întârzie, pornise înaintea lor dar, în
zadar, ei nu erau pe drumul stabilit. Lupul aştepta, ascuns, momentul prielnic
pentru a-i înhăţa pe cei doi neascultători. Noroc cu Muflonul, care îi văzuse
pe cei doi năzdrăvani, şi datorită mirosului său dezvoltat – specific
animalelor sălbatice, simţise pericolul, îi ajunse din urmă şi împreună o
luaseră la sănătoasa spre staul. Cu inimioarele bătând straşnic, de spaima
grozavă, au ajuns cu bine acasă.
Din acel moment, copii
l-au privit cu alţi ochi pe Muflon,
învăţând că toţi avem calităţi şi
defecte, dar nimeni nu are dreptul să jignească pe alcineva și mai ales că e
important să găseşti şi să apreciezi la fiecare coleg ceea ce are mai bun. Dar
şi, Mi și Mia, au înţeles de ce copii trebuie să-i asculte pe părinţi!
Bibliografie
Cornelius Helena, Faire Shoshana, Știința rezolvării conflictelor, Editura Știință și Tehnică, București,1996
Prentiss Chris, Zen și
arta fericirii, Editura Mistică, București, 2012
Berne Eric, Jocurile
noastre de toate zilele, Editura Nemira, București, 2014
Comentarii
Trimiteți un comentariu