„IARTĂ-MĂ!” - Nu șterge faptele! de Adela Crețu și Silvia Han

 

     Metode de bune practici în prevenția bullying-ului școlar

                     „IARTĂ-MĂ!  -  Nu șterge faptele

 

Violenţa este o problemă care îşi face simţită prezenţa din ce în ce mai mult în societate, iar de câţiva ani şi în şcoală.

Violenţa în şcoală este o realitate pe care n-o putem nega şi nici neglija. Important este să găsim metode eficiente de combatere a violenţei, de orice fel ar fi ea, pentru că altfel acest fenomen se va croniciza şi va fi greu de stăpânit în contextul societății actuale. Există un nivel de indisciplină inerent în şcoli, ca rezultat al faptului că elevii sunt la o vârstă la care sunt tentaţi să treacă peste reguli, iar această indisciplină poate duce la un comportament violent sau de tip bullying. Lipsa modelelor sociale, mediatizarea excesivă a cazurilor de violenţă şi indisciplină pot influența comportamentul elevilor, aceștia putând fi tentaţi să imite acţiunile văzute la televizor.

Societatea românească trece printr-o criză din punctul de vedere al valorilor sociale. Violenţa este din păcate pentru mijloacele de informare în masă o afacere rentabilă, iar formele dramatizării şi exagerării atrag publicitatea dorită, rating-ul. În mass-media se pune accentul pe ideea că nu este nevoie să ai multă şcoală pentru a avea succes în viaţă şi că succesul se măsoară în primul rând prin bani. Aceste modele sunt perpetuate şi în familie, şi pe stradă, iar şcoala are puţine şanse de a schimba mentalitatea elevilor în condiţiile în care toate celelalte surse de informare spun contrariul.

Școala este un loc unde elevii se instruiesc, învața, dar este și un loc unde se stabilesc relații, se promovează modele, valori, se creează condiții pentru dezvoltarea cognitivă, afectivă și morală a copilului. Clasa  constituie un grup ai cărui membrii depind unii de alții, fiind supuși unei mișcări de influențare reciprocă ce determină echilibrul funcțional al câmpului educațional. Fiecare grup cere de la membrii săi diferite forme de comportament. Însuși actul predării-învățării este un proces relațional, iar gestiunea acestor relații se înscrie în ceea ce unii autori numesc managementul clasei școlare, și anume “setul de activități prin intermediul cărora profesorul promovează comportamentul adecvat al elevului și elimină comportamentul inadecvat, dezvoltă relații personale bune și un climat socio-emoțional pozitiv în clasa, stabilește și menține o organizare eficientă și productivă a clasei”(Weber).

În  acest context  am propus un program de prevenție a comportamentului de tip bullying, program centrat pe dezvoltarea empatiei la elevi și pe principiul vorbele trec dar urmele rămân.

Acest program s-a  adresat  elevilor dintr-o clasa a II-a din Școala Gimnazială Nr.21 Sibiu venind ca urmare  a apariției unor conflicte între elevii clasei, conflicte din sfera bullying-ului.

Activitatea s-a desfășurat pe parcursul a  trei ore de curs în săptămâna specifică activităților extrașcolare.

Desfășurarea activităților a avut ca punct de pornire împărțirea colectivului de elevi în echipe, gruparea elevilor s-a realizat sub principiul ”ruperea” legăturilor prietenești prin tehnica Șarpelui, mai precis s-a realizat un șarpe din elevi, fiecare alegând pe cineva iar apoi s-a recurs l-a formarea echipelor prin numărare.

Fiecrae echipă a primit câte o foaie de flipchart pe care era reprezentată conturul unei persoane. Sarcina elevilor a fost să personalizeze fiecare contur cum pot ei mai bine. Unele echipe au colaborat mai dificil, altele mai ușor , darla sfârșitul celei de a doua ora fiecrae echipă avea finalizatî sarcina.

În etapa a treia a progrmului fiecare echipă și-a prezentat munca și li s-a solicitat să îi adreseze personajului lipit pe tablă în fața lor cuvinte urâte pe care  le-au auzit sau spus în clasă. Pentru fiecare expresie rostită a fost ruptă o bucată din om și dată copilului. Au fost momente destul de dure, am putut remarca chiar lacrimi la unii dintre elevi.

A urmat apoi repararea, fiecare echipă a primit bandă adezivă galbenă și s-au străduit să refacă omulețul. A fost destul de dificil dar au reușit la final să revină în fața clasei cu ei asamblați. Remarca unui participant este demnă de reținut: „Sunt ca veniți din război!”.

Au urmat discuțiile și concluzia a reieșit clar: „Cuvintele rănesc și urmele lor nu mai pot fi șterse chiar dacă îți ceri iertare!”

Finalul programului a făcut trecerea spre un nou început, elevii împreună cu doamna învățătoare au trecut pe sub o sfoară simbolic demarcantă între trecut și viitor, lăsând astfel în urmă „soldații veniți din război” și privind spre viitor cu  speranța că vor păstra în suflet înțelepciunea dobândită.

ACTIVITATEA  și  PRODUSUL

 

ÎNCERCĂM SĂ REPARĂM!


Profesor consilier școlar Crețu Adela Ioana

Învățător Han Camelia



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Inovație și creativitate în activitățile remediale

Basmele, ca exerciţiu de imaginaţie

Succes pe linie al micilor fotbaliști ai Școlii Gimnaziale Nr 21 din Sibiu