„IARTĂ-MĂ!” - Nu șterge faptele! de Adela Crețu și Silvia Han
Metode de bune practici în prevenția bullying-ului școlar
„IARTĂ-MĂ!” - Nu șterge faptele
Violenţa
este o problemă care îşi face simţită prezenţa din ce în ce mai mult în
societate, iar de câţiva ani şi în şcoală.
Violenţa
în şcoală este o realitate pe care n-o putem nega şi nici neglija. Important este
să găsim metode eficiente de combatere a violenţei, de orice fel ar fi ea,
pentru că altfel acest fenomen se va croniciza şi va fi greu de stăpânit în
contextul societății actuale. Există un nivel de indisciplină inerent în şcoli,
ca rezultat al faptului că elevii sunt la o vârstă la care sunt tentaţi să treacă peste reguli, iar această indisciplină
poate duce la un comportament violent sau de tip bullying. Lipsa modelelor sociale, mediatizarea excesivă a cazurilor de violenţă şi indisciplină pot influența
comportamentul elevilor, aceștia putând
fi tentaţi să imite acţiunile văzute la televizor.
Societatea românească trece printr-o
criză din punctul de vedere al valorilor sociale. Violenţa este din păcate
pentru mijloacele de informare în masă o afacere rentabilă, iar formele
dramatizării şi exagerării atrag publicitatea dorită, rating-ul. În mass-media
se pune accentul pe ideea că nu este nevoie să ai multă şcoală pentru a avea
succes în viaţă şi că succesul se măsoară în primul rând prin bani. Aceste
modele sunt perpetuate şi în familie, şi pe stradă, iar şcoala are puţine şanse
de a schimba mentalitatea elevilor în condiţiile în care toate celelalte surse
de informare spun contrariul.
Școala este un loc unde elevii se
instruiesc, învața, dar este și un loc unde se stabilesc relații, se promovează
modele, valori, se creează condiții pentru dezvoltarea cognitivă, afectivă și
morală a copilului. Clasa constituie un
grup ai cărui membrii depind unii de alții, fiind supuși unei mișcări de
influențare reciprocă ce determină echilibrul funcțional al câmpului
educațional. Fiecare grup cere de la membrii săi diferite forme de comportament.
Însuși actul predării-învățării este un proces relațional, iar
gestiunea acestor relații se înscrie în ceea ce unii autori numesc managementul clasei școlare, și anume “setul
de activități prin intermediul cărora profesorul promovează comportamentul
adecvat al elevului și elimină comportamentul inadecvat, dezvoltă relații
personale bune și un climat socio-emoțional pozitiv
în clasa, stabilește și menține o organizare eficientă și productivă
a clasei”(Weber).
În acest context
am propus un program de prevenție a comportamentului de tip bullying,
program centrat pe dezvoltarea empatiei la elevi și pe principiul vorbele trec
dar urmele rămân.
Acest program s-a adresat elevilor dintr-o clasa a II-a din Școala
Gimnazială Nr.21 Sibiu venind ca urmare
a apariției unor conflicte între elevii clasei, conflicte din sfera
bullying-ului.
Activitatea s-a desfășurat pe parcursul
a trei ore de curs în săptămâna
specifică activităților extrașcolare.
Desfășurarea activităților a avut ca
punct de pornire împărțirea colectivului de elevi în echipe, gruparea elevilor
s-a realizat sub principiul ”ruperea” legăturilor prietenești prin tehnica
Șarpelui, mai precis s-a realizat un șarpe din elevi, fiecare alegând pe cineva
iar apoi s-a recurs l-a formarea echipelor prin numărare.
Fiecrae echipă a primit câte o foaie de
flipchart pe care era reprezentată conturul unei persoane. Sarcina elevilor a
fost să personalizeze fiecare contur cum pot ei mai bine. Unele echipe au
colaborat mai dificil, altele mai ușor , darla sfârșitul celei de a doua ora
fiecrae echipă avea finalizatî sarcina.
În etapa a treia a progrmului fiecare
echipă și-a prezentat munca și li s-a solicitat să îi adreseze personajului
lipit pe tablă în fața lor cuvinte urâte pe care le-au auzit sau spus în clasă. Pentru fiecare
expresie rostită a fost ruptă o bucată din om și dată copilului. Au fost
momente destul de dure, am putut remarca chiar lacrimi la unii dintre elevi.
A urmat apoi repararea, fiecare echipă a
primit bandă adezivă galbenă și s-au străduit să refacă omulețul. A fost destul
de dificil dar au reușit la final să revină în fața clasei cu ei asamblați.
Remarca unui participant este demnă de reținut: „Sunt ca veniți din război!”.
Au urmat discuțiile și concluzia a
reieșit clar: „Cuvintele rănesc și urmele lor nu mai pot fi șterse chiar dacă îți
ceri iertare!”
Finalul programului a făcut trecerea spre un nou început, elevii împreună cu doamna învățătoare au trecut pe sub o sfoară simbolic demarcantă între trecut și viitor, lăsând astfel în urmă „soldații veniți din război” și privind spre viitor cu speranța că vor păstra în suflet înțelepciunea dobândită.
ACTIVITATEA și PRODUSUL
ÎNCERCĂM SĂ REPARĂM!
Profesor consilier școlar Crețu Adela Ioana
Învățător Han Camelia
Comentarii
Trimiteți un comentariu